Update

SCIB Umum Hasil Kukuh RM44.3 juta Suku Ketiga TK 2024 dengan Keuntungan Sebelum Cukai RM1.6 Juta

MHAB1990
Publish date: Wed, 29 May 2024, 06:38 PM

SCIB Umum Hasil Kukuh RM44.3 juta Suku Ketiga TK 2024 dengan Keuntungan Sebelum Cukai RM1.6 Juta

Fokus Strategik dan Kecekapan Operasi Terus Memperkukuh Prestasi Positif SCIB


KUCHING, 29 MEI 2024 – Pakar sistem bangunan perindustrian, Sarawak Consolidated Industries Berhad ("SCIB" atau "Syarikat) mengumumkan keputusan kewangannya bagi suku ketiga tahun fiskal 2024 (“Q3FY2024”). Syarikat melaporkan hasil yang membanggakan sebanyak RM44.3 juta, menandakan peningkatan 36.86% daripada RM32.4 juta pada suku yang sama tahun fiskal sebelumnya (“Q3FY2023”). Keuntungan Sebelum Cukai (“PBT”) Kumpulan bagi suku tersebut berjumlah RM1.6 juta, peningkatan ketara daripada RM0.2 juta pada Q3FY2023, yang sebahagian besarnya sejajar dengan pertumbuhan hasil.

Bahagian Pembinaan/EPCC dan Pembuatan SCIB memainkan peranan penting dalam prestasi kewangan Syarikat. Segmen Pembinaan/EPCC melaporkan hasil sebanyak RM14.6 juta, mencerminkan pengurusan kos berkesan Syarikat dan pelaksanaan projek strategik. Bahagian Pembuatan, perniagaan teras SCIB, menyaksikan peningkatan hasil kepada RM29.7 juta daripada RM28.8 juta pada suku sebelumnya, menunjukkan permintaan yang teguh dan kecekapan operasi.

Suku ke suku, SCIB mengalami peningkatan hasil sebanyak 16.3% daripada RM38.1 juta pada suku sebelumnya sebelum ("Q2FY2024") kepada RM44.3 juta pada Q3FY2024. Pelarasan strategik dan kecekapan operasi SCIB telah membawa kepada peningkatan dalam keuntungan sebelum cukai, meningkat daripada RM1.5 juta pada Q2FY2024 kepada RM1.6 juta pada Q3FY2024 yang menunjukkan pertumbuhan berterusan syarikat.

Dari segi perniagaan, SCIB mencapai pencapaian penting dengan anak syarikat milik penuhnya, SCIB Industrialised Building System Sdn. Bhd. (“SIBS”), memperoleh kontrak RM162.0 juta yang disemak semula untuk projek perumahan PR1MA berprestij di Kelantan pada 8 April 2024. Surat Penganugerahan Pindaan (RLOA) dengan AUEI Teras Holding Sdn. Bhd. mempercayakan SIBS sebagai kontraktor utama bagi pembangunan 632 unit di Kubang Kerian, Kota Bahru. RLOA tersebut juga termasuk rumah kedai 2 tingkat, dewan serbaguna, surau, taska dan tadika, rumah pengawal dan tempat letak kereta bertingkat. Perkembangan ini mencerminkan pendekatan dinamik SCIB terhadap pengurusan projek, menekankan usahanya untuk mengekalkan keuntungan dan mengekalkan pertumbuhan di tengah-tengah cabaran pasaran sambil menyumbang kepada landskap perumahan mampu milik Malaysia.

 Memandang ke hadapan, SCIB kekal optimistik tentang prospek Syarikat, didorong oleh pengiraan semula strategik, tumpuan baharu pada tadbir urus, dan pendekatan proaktif untuk merebut peluang pertumbuhan. Syarikat komited untuk menavigasi landskap ekonomi semasa dengan ketangkasan, bertujuan untuk memacu pertumbuhan yang mampan dan memberikan nilai jangka panjang kepada pihak berkepentingan.


Encik Ku Chong Hong, Pengarah Urusan SCIB

Encik Ku Chong Hong, Pengarah Urusan SCIB, mengulas mengenai prestasi syarikat: “Mencapai Q3FY2024 yang menguntungkan menggariskan daya tahan dan visi strategik kami. Kejayaan ini, digabungkan dengan komitmen kami terhadap prinsip Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG), menetapkan peringkat untuk pertumbuhan yang mampan. Pencapaian kami baru-baru ini, termasuk mendapatkan kontrak penting dan pengambilan tanah strategik, adalah penting untuk objektif jangka panjang kami. Kami yakin dengan keupayaan kami untuk mengekalkan keuntungan pada masa hadapan dengan projek baharu ini, yang bergema dengan nilai kami dalam memberikan ruang kediaman berkualiti tinggi sambil mematuhi piawaian tertinggi pembinaan dan kelestarian alam sekitar.”
Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment