Update

EPB BELI TANAH PERLUAS OPERASI PERNIAGAAN

MHAB1990
Publish date: Mon, 23 Sep 2024, 10:35 PM

EPB BELI TANAH PERLUAS OPERASI PERNIAGAAN

Pengambilan Tanah Selaras dengan Perluasan Strategik Berdasarkan Objektif IPO

KUALA LUMPUR, 23 SEPTEMBER 2024EPB Group Berhad (“EPB”), kumpulan syarikatnya (“Kumpulan”), penyedia penyelesaian mesin pemprosesan dan pembungkusan makanan sehenti yang mantap, dengan sukacitanya mengumumkan bahawa milik penuhnya anak syarikat, Easy Pack Machinery Sdn. Bhd. (“EP Machinery”) telah memeterai perjanjian jual beli dengan Penang Development Corporation (“PDC”) untuk pengambilan tanah perindustrian yang terletak di Plot P23B, Penang Science Park North (“Tanah”) (“Cadangan Pengambilalihan” ).Pengambilalihan itu adalah untuk jumlah pertimbangan pembelian sebanyak RM22.49 juta dan sejajar dengan pengembangan strategik Kumpulan berdasarkan objektif tawaran awam permulaannya.


EPB Group Berhad​


Tanah berkeluasan kira-kira 7.84 ekar, bersebelahan dengan kilang dan pejabat korporat sedia ada EPB di Pulau Pinang. Cadangan pengambilalihan akan memudahkan pembinaan kilang baharu, pejabat korporat, gudang dan bilik pameran, meningkatkan pengembangan penawaran robotik EPB, kapasiti pengeluaran dan keupayaan untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi penyelesaian pemprosesan makanan dan mesin pembungkusan.

 

Selaras dengan prospektus Kumpulan bertarikh 27 Jun 2024, EPB telah memperuntukkan RM13 juta daripada hasil terbitan awamnya untuk membiayai Cadangan Pengambilalihan. Sebaliknya, RM10.5 juta daripada hasil terbitan awamnya telah diperuntukkan untuk pembinaan kilang baharu yang mempunyai pejabat korporat. Kilang itu akan memenuhi keperluan pengeluaran mesin pemprosesan dan pembungkusan makanan, seperti mesin robotik, manakala pejabat korporat akan menyediakan ruang pergudangan tambahan dan bilik pameran untuk mempamerkan penawaran produk EPB.

 

Cadangan Pengambilalihan dan pembinaan seterusnya dijangka meningkatkan keupayaan pengeluaran EPB dengan ketara, membolehkan Kumpulan mengembangkan penawaran produknya dan memenuhi permintaan pelanggan berskala besar yang semakin meningkat, terutamanya sekiranya terdapat beberapa projek berskala besar. Kemudahan baharu itu akan terus meletakkan EPB di barisan hadapan dalam industri, menyepadukan teknologi robotik ke dalam penyelesaian mesin pemprosesan dan pembungkusan makanannya.

 

En. Yeoh Chee Min, Pengarah Urusan EPB Group Berhad mengulas, “Pengambilalihan tanah ini mewakili satu langkah penting dalam perjalanan pertumbuhan EPB. Ia sejajar sepenuhnya dengan strategi jangka panjang kami untuk mengembangkan jejak perniagaan kami di Pulau Pinang, meningkatkan kapasiti pengeluaran dan menyampaikan lebih banyak penyelesaian robotik yang inovatif kepada pelanggan kami. Ruang tambahan bukan sahaja membolehkan kami memenuhi permintaan yang semakin meningkat tetapi juga membolehkan kami mempamerkan barisan jentera canggih berskala besar kami kepada bakal pelanggan.”

 

En. Liew Meng Hooi, Timbalan Pengarah Urusan EPB Group Berhad mengulas, "Dengan menyepadukan pejabat korporat, kilang dan gudang baharu kami ke dalam satu lokasi, kami menunjukkan tahap kecekapan operasi baharu. Langkah ini akan menyelaraskan proses kami, meningkatkan pengeluaran , dan mengukuhkan lagi keupayaan kami untuk memenuhi permintaan pelanggan yang semakin meningkat dalam industri mesin pemprosesan dan pembungkusan makanan."

 

Pembinaan kilang dan pejabat korporat baharu itu dijangka siap pada separuh kedua 2027. Kemudahan baharu ini akan menyediakan EPB dengan sumber untuk memenuhi pertumbuhan masa hadapan dan memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggannya dalam industri pemprosesan makanan dan mesin pembungkusan.

 

Kumpulan terus memberi tumpuan kepada rancangan pengembangannya untuk memanfaatkan pertumbuhan yang dijangkakan dalam sektor jentera pemprosesan makanan Malaysia, yang diunjurkan berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 10.4% dari 2024 hingga 2028 berdasarkan Laporan Penyelidikan Pasaran Bebas. dalam prospektus EPB bertarikh 27 Jun 2024.

Related Stocks
Market Buzz
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment