Update

Malacca Securities Sebagai Penaja Jamin IPO EPB

MHAB1990
Publish date: Thu, 20 Jun 2024, 02:14 PM

Malacca Securities Sebagai Penaja Jamin IPO EPB

Penyenaraian Kumpulan EPB Melibatkan Terbitan Awam 71,570,000 Saham Biasa Baharu


KUALA LUMPUR, 20 JUN 2024 EPB Group Berhad (“EPB”) dan kumpulan anak syarikatnya (“Kumpulan EPB”), pembekal sehenti bagi penyelesaian jentera pemprosesan dan pembungkusan makanan, dengan sukacitanya mengumumkan bahawa EPB telah memeterai perjanjian taja jamin dengan Malacca Securities Sdn. Bhd. (“Malacca Securities”), untuk tawaran awam awal (“IPO”) yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”).


Captions (L-R): Mr. Yeoh Chee Min, Managing Director of EPB Group Berhad, Ms. Lim Chia Wei, Managing Director of Malacca Securities Sdn. Bhd., Mr. Liew Meng Hooi, Deputy Managing Director of EPB Group Berhad


Usaha IPO Kumpulan EPB melibatkan terbitan awam sebanyak 71,570,000 saham biasa baharu, atau 19.24% daripada modal saham terbitan diperbesar semasa penyenaraian dengan tawaran untuk jualan sebanyak 40,000,000 saham biasa, atau 10.75% daripada modal saham terbitan diperbesar semasa penyenaraian.

Untuk makluman, terbitan IPO itu diperuntukkan seperti berikut:

A) Terbitan Awam 71,570,000 saham biasa baharu (“Saham Terbitan”)

Orang Awam Malaysia

·           19,570,000 Saham Terbitan, atau 5.26% daripada modal saham terbitan diperbesar semasa penyenaraian akan disediakan untuk permohonan oleh orang awam Malaysia melalui cara pengundian, yang 50% daripada peruntukan ini yang mewakili 9,785,000 Saham Terbitan akan disediakan kepada pelabur awam Bumiputera.

Orang yang layak

·           21,196,000 Saham Terbitan, atau 5.70% daripada modal saham terbitan diperbesar semasa penyenaraian akan disimpan untuk permohonan oleh pengarah yang layak, pengurusan kanan utama yang layak, pekerja yang layak dan sekutu perniagaan (termasuk mana-mana orang lain yang telah menyumbang kepada kejayaan Kumpulan EPB) (“Peruntukan Borang Merah Jambu”).

Penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (“MITI”)

·           30,804,000 Saham Terbitan, atau 8.28% daripada modal saham terbitan diperbesar semasa penyenaraian akan disediakan untuk permohonan oleh pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh MITI melalui penempatan persendirian.

B) Tawaran untuk Jualan 40,000,000 saham biasa (“Saham Tawaran”)

Penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh MITI

·           15,696,000 Saham Tawaran, atau 4.22% daripada modal saham terbitan diperbesar semasa penyenaraian akan disediakan kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh MITI.

Penempatan persendirian kepada pelabur terpilih

·           24,304,000 Saham Tawaran, atau 6.53% daripada modal saham terbitan diperbesarkan semasa penyenaraian, akan disediakan kepada pelabur terpilih.

Menurut Perjanjian Penaja Jaminan, Malacca Securities akan menaja jamin 19,570,000 Saham Terbitan yang disediakan untuk permohonan oleh orang awam Malaysia, dan 21,196,000 Saham Terbitan yang disediakan untuk permohonan di bawah Peruntukan Borang Merah Jambu.

Encik Yeoh Chee Min, Pengarah Urusan EPB Group Berhad mengulas, "Visi kami adalah untuk meluaskan rangkaian pasaran kami dan meningkatkan penawaran perkhidmatan kami dalam sektor jentera pemprosesan dan pembungkusan makanan. IPO ini merupakan langkah strategik ke arah mencapai matlamat tersebut. Kami berbesar hati untuk bekerjasama dengan Malacca Securities untuk memudahkan penyenaraian kami di Pasaran ACE Bursa Securities. Pada masa akan datang, Kumpulan kami merancang untuk mengembangkan barisan produk kami, terutamanya dalam automasi robotik dalam industri pembuatan makanan.

Puan Lim Chia Wei, Pengarah Urusan Malacca Securities Sdn. Bhd. menambah, "Kami amat berbangga dapat membantu Kumpulan EPB dengan IPOnya yang akan datang. Pendekatan komprehensif Kumpulan EPB untuk menyampaikan penyelesaian jentera pemprosesan dan pembungkusan makanan, digabungkan dengan dorongan berterusan untuk inovasi dan tumpuan yang sepenuhnya terhadap keperluan pelanggan, menetapkan asas yang kukuh untuk perkembangan masa depan. Dengan rekod prestasi yang membanggakan sejak 1992 dan pasukan yang berpengalaman, EPB Group Berhad dengan serba lengkap boleh mengemudi landskap dinamik industri makanan dengan baik."

Menurut laporan Penyelidikan Pasaran Bebas, industri mesin pemprosesan dan pembungkusan makanan berkembang dengan mantap, termasuk kemajuan teknologi, dan peralihan ke arah kaedah pemprosesan makanan yang lebih cekap dan automatik. Tambahan pula, industri diunjurkan berkembang pada CAGR sebanyak 9.7% daripada tempoh ramalan RM1.80 bilion pada 2023 kepada RM2.66 bilion pada 2027. Dengan memanfaatkan kepakaran industri dan keupayaan inovatif Kumpulan, Kumpulan menyasarkan untuk mengembangkan penawaran produknya dalam automasi robotik untuk memenuhi permintaan global yang semakin meningkat untuk kaedah automasi pembuatan makanan yang inovatif.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment