Update

CROPMATE TANDATANGAN PERJANJIAN TAJA JAMIN DENGAN HONG LEONG INVESTMENT BANK

MHAB1990
Publish date: Mon, 14 Oct 2024, 03:31 PM

CROPMATE TANDATANGAN PERJANJIAN TAJA JAMIN DENGAN HONG LEONG INVESTMENT BANK

IPO sebanyak 210.0 Juta Saham Biasa Baharu atau 28.4% daripada Jumlah Saham Terbitan yang Diperbesarkan untuk Penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Securities

KUALA LUMPUR, 14 OKTOBER 2024 Cropmate Berhad (“Cropmate” atau “Syarikat”), salah satu pemain utama dalam industri baja di Malaysia, dengan sukacitanya mengumumkan bahawa ia telah menandatangani perjanjian taja jamin dengan Hong Leong Investment Bank Berhad ( “HLIB”) untuk tawaran awam permulaan (“IPO”) yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”).


L-R: Mr. Lee Cheng Seng, Executive Director of Cropmate Berhad, Mr. Lee Chin Yok, Managing Director of Cropmate Berhad, Ms. Lee Jim Leng, Group Managing Director/Chief Executive Officer of Hong Leong Investment Bank Berhad, and Mr. Lee Cheng Fei, Executive Director of Cropmate Berhad​

 

Pelaksanaan IPO, seperti yang digariskan dalam draf prospektus Syarikat, akan melibatkan terbitan awam 210.0 juta saham biasa baharu dalam Cropmate, mewakili 28.4% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan, dengan tawaran untuk jualan sebanyak 50.0 juta saham sedia ada, mewakili 6.8% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan sebanyak 738.0 juta saham biasa.

Peruntukan saham IPO akan ditawarkan seperti berikut:-

1.     Tawaran institusi kira-kira 208.34 juta saham, mewakili 28.2% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan:-

  1. 92.25 juta saham dikhaskan untuk pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (“MITI”), termasuk 42.25 juta saham biasa baharu dan 50.00 juta saham sedia ada;
  2. 116.09 juta saham diperuntukkan kepada institusi lain dan pelabur terpilih.

2.     Tawaran runcit sebanyak 51.66 juta saham, mewakili 7.0% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan: -

  1. 36.90 juta saham untuk permohonan oleh orang ramai Malaysia melalui pengundian, diperuntukkan sama rata antara Bumiputera (mewakili 2.5% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan) dan bukan Bumiputera (mewakili 2.5% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan) pelabur.
  2. 14.76 juta saham dikhaskan untuk permohonan oleh pengarah yang layak, pekerja yang layak, dan orang yang telah menyumbang kepada kejayaan Syarikat.

HLIB akan bertindak sebagai Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Penaja Jamin Utama dan akan menaja jamin keseluruhan 51.66 juta saham IPO yang ditawarkan di bawah tawaran runcit IPO.

Pengarah Urusan Cropmate Berhad, Lee Chin Yok, mengulas, “IPO ini menandakan peristiwa penting dalam perjalanan Cropmate, kerana kami adalah syarikat baja pure-play pertama yang disenaraikan di Bursa Malaysia. Kerjasama dengan HLIB akan membantu kami mengukuhkan kedudukan pasaran kami sebagai pengeluar baja yang mapan di Malaysia. Dana yang dikumpul akan digunakan untuk membiayai keperluan modal kerja seiring dengan aktiviti pengeluaran apabila perniagaan berkembang, terutamanya di bawah segmen baja khusus untuk memenuhi keperluan pengusaha kebun, terutamanya dalam pasaran durian yang semakin berkembang. Sumber-sumber ini juga akan menyokong peningkatan kepada kemudahan pengeluaran  dan penubuhan makmal penyelidikan dan pembangunan untuk meningkatkan inovasi.”

Beliau juga menambah, "Dana itu akan memainkan peranan penting dalam membantu mengembangkan keupayaan pembuatan kami, memastikan dapat terus membekalkan pasaran dengan baja berkualiti tinggi dan mengekalkan penubuhan kami dalam sektor pertanian."

Pengarah Urusan Kumpulan/Ketua Pegawai Eksekutif HLIB, Lee Jim Leng berkata: "Kami gembira dapat memainkan peranan penting dalam perjalanan IPO Cropmate Berhad. Kami amat percaya bahawa status penyenaraian Cropmate akan, tanpa ragu-ragu, meningkatkan penjenamaan dan syarikatnya. profil di kalangan pemilik ladang dan kebun di Malaysia dan di rantau ini kami yakin penyenaraian ini akan menjadi satu langkah ke hadapan yang penting bagi Syarikat.

Penyenaraian Cropmate di Bursa Securities juga akan menyediakan platform yang teguh bagi syarikat untuk memulakan fasa pertumbuhan seterusnya dan menjajarkan visi jangka panjangnya untuk mengukuhkan kedudukannya dalam industri baja.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment