Update

Hektar REIT Terima Pengiktirafan Anugerah ESG Berprestij dalam Prestasi ESG Cemerlang dan Kategori Pulangan Dividen pada 2024

MHAB1990
Publish date: Wed, 16 Oct 2024, 07:14 PM

Hektar REIT Terima Pengiktirafan Anugerah ESG Berprestij dalam Prestasi ESG Cemerlang dan Kategori Pulangan Dividen pada 2024

§  Anugerah Emas dalam kategori "Prestasi ESG Cemerlang dan Pulangan Dividen"

§  Diakui sebagai salah satu prestasi ESG terbaik dalam kalangan syarikat Tersenarai Awam di Malaysia

Kuala Lumpur, 16 Oktober 2024 Hektar Asset Management Sdn. Bhd., pengurus Hektar Real Estate Investment Trust (Hektar REIT), mengumumkan bahawa Hektar REIT telah menerima pengiktirafan berprestij di The Edge Malaysia ESG Awards 2024, membawa pulang pengiktirafan dalam kategori Prestasi ESG Cemerlang dan Pulangan Dividen.

Hektar REIT muncul sebagai salah satu pemenang yang menonjol, dengan anugerah itu menekankan komitmen amanah terhadap piawaian Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (“ESG”) yang luar biasa. Majlis gala yang diadakan di Mandarin Oriental Kuala Lumpur itu diserikan dengan kehadiran Timbalan Perdana Menteri Malaysia – Datuk Seri Fadillah bin Yusof, Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air, merasmikan majlis tersebut.

Anugerah ESG Edge Malaysia 2024 mengiktiraf pemimpin dalam ESG merentas dua kategori: Syarikat Tersenarai Awam (“PLC”) dan dana. Dalam kategori PLC, FTSE Russell memainkan peranan penting dalam penilaian, memastikan penilaian yang adil dan dipacu data bagi setiap amalan ESG syarikat. Sementara itu Morningstar, menilai dana menggunakan Penilaian Kemampanannya untuk kategori dana. Anugerah ini adalah sebahagian daripada inisiatif yang lebih luas untuk menggalakkan penggunaan prinsip ESG dalam kalangan perniagaan Malaysia, memupuk ketelusan dan daya saing yang lebih tinggi di peringkat global.


(5th dari kiri): Nor Sabrina Halim, Ketua Pegawai Operasi, dan En. Zainal Iskandar Ismail, Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management, di majlis anugerah tersebut


Hektar REIT diiktiraf di bawah kategori Prestasi ESG Cemerlang dan Pulangan Dividen, yang menyerlahkan syarikat yang secara konsisten menyampaikan prestasi ESG yang kukuh di samping pulangan dividen yang luar biasa dalam tempoh lima tahun yang lalu. Kategori ini terus memberi penghormatan kepada syarikat yang mengimbangi usaha kemampanan dengan pulangan pemegang saham.

Zainal Iskandar Ismail, Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management Sdn. Bhd. melahirkan rasa terima kasihnya, dengan menyatakan, "Kami amat berbangga menerima anugerah berprestij ini, mencerminkan komitmen kami yang tidak berbelah bahagi untuk menerapkan prinsip ESG di tengah-tengah operasi kami. Kepercayaan kami adalah dalam mengimbangi keuntungan dengan amalan alam sekitar dan sosial yang bertanggungjawab, memastikan nilai jangka panjang untuk pemegang kepentingan, pemegang unit dan komuniti yang kami berkhidmat."

Dengan ESG kini merupakan sebahagian daripada landskap korporat Malaysia, Hektar REIT kekal komited dalam mengekalkan dan melepasi piawaian tinggi yang membolehkan mereka mendapat pengiktirafan ini. Hektar REIT akan terus memimpin, mengimbangi pertumbuhan penghunian dengan usaha kemampanan, mengimbangi aliran tunai dengan kemampanan, mengurus penggunaan tenaga dan menyokong masyarakat setempat secara aktif. Pencapaian ESG termasuk mengekalkan penggunaan tenaga walaupun peningkatan penghunian portfolio sebanyak 4.7% dan peningkatan 10% dalam kadar pejalan kaki di enam (6) pusat membeli-belah, diikuti dengan pengurangan pelepasan skop 1 dan skop 2 masing-masing antara 40% dan 26%.

Pencapaian Hektar REIT sejajar dengan misi Anugerah ESG The Edge Malaysia untuk menggalakkan penggunaan ESG yang lebih besar dalam kalangan PLC dan dana, dengan kerjasama Bursa Malaysia dan UOB Malaysia sebagai rakan kongsi utama. Acara itu juga menekankan kepentingan amalan kemampanan untuk perniagaan, terutamanya memandangkan peningkatan keperluan pengawalseliaan global, seperti Mekanisme Penyesuaian Sempadan Karbon EU (“CBAM”) dan Peraturan Penebangan Hutan Kesatuan Eropah (“EUDR”).

Melangkah ke Hadapan, Hektar REIT mengguna pakai Inisiatif Ke Hadapan Lebih Pantas UNGC, komited kepada penyahkarbonan, pendigitalan dan inovasi yang mampan. Rangka kerja ini penting dalam kepimpinan kami dalam penerimaan ESG. Hektar REIT terus memimpin dengan tujuan, mengimbangi pertumbuhan dan kemampanan untuk memastikan masa depan yang lebih baik untuk pemegang kepentingan kami.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment