Update

BKCB, HPIG METERAI MOU PERKUKUH KEHADIRAN DALAM SEKTOR PEMBINAAN DAN KEJURUTERAAN DI MALAYSIA

MHAB1990
Publish date: Thu, 17 Oct 2024, 07:17 PM

BKCB, HPIG METERAI MOU PERKUKUH KEHADIRAN DALAM SEKTOR PEMBINAAN DAN KEJURUTERAAN DI MALAYSIA 

Kerjasama bertujuan untuk meningkatkan keupayaan tender untuk projek bangunan tinggi, perindustrian dan pusat data

PETALING JAYA, 17 OCTOBER 2024Bintai Kinden Corporation Berhad ("BKCB" atau "Syarikat"; Bursa: BINTAI, 6998), pakar perkhidmatan kejuruteraan mekanikal dan elektrikal ("M&E"), pengeluar peranti perubatan dan pengendali kemudahan, mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuhnya, Kejuruteraan Bintai Kindenko Sdn. Bhd. (“KBK”) telah menandatangani Memorandum Persefahaman (“MOU”) dengan Henan Province Installation Group (Malaysia) Sdn. Bhd. ("HPIG"), anak syarikat Henan Province Installation Group Co. Ltd, China. Perkongsian ini bertujuan untuk mengukuhkan keupayaan tender kedua-dua pihak dan bersama-sama meneruskan pelbagai projek pembinaan di Malaysia.



Henan Province Installation Group Co. Ltd, China membawa lebih enam dekad pengalaman dengan modal berdaftar CNY 1.5 billion pakar dalam pelbagai sektor, termasuk bahan binaan, kerja kimia, petroleum, kuasa elektrik, jentera peleburan, elektronik dan perumahan pembinaan. Kepakaran mereka melengkapkan rekod prestasi KBK di Malaysia, khususnya dalam pembinaan pencawang dan rangkaian pengagihan kuasa, menjadikan kerjasama ini gabungan mantap untuk meneruskan projek yang lebih besar di Malaysia.

MOU itu menggariskan persefahaman bersama antara KBK dan HPIG untuk bekerjasama dalam menjamin projek masa depan dengan memanfaatkan kepakaran masing-masing dalam sektor pembinaan dan mekanikal dan elektrikal (“M&E”). Kerjasama itu akan memberi tumpuan kepada beberapa bidang utama, termasuk pembinaan bangunan komersil dan kediaman bertingkat tinggi, bangunan perindustrian, pusat data, dan sub-stesen dan rangkaian pengagihan kuasa.


Datuk Tay Chor Han, Managing Director cum CEO of BKCB​


Datuk Tay Chor Han, Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif BKCB, mengulas, “Kami teruja untuk bekerjasama dengan HPIG untuk mengembangkan kehadiran kami dalam pasaran pembinaan dan kejuruteraan M&E Malaysia. Dengan pengalaman lebih 60 tahun HPIG dan rekod prestasi yang terbukti di China merentas pelbagai sektor, kami percaya kerjasama ini akan meningkatkan keupayaan kami untuk mendapatkan dan melaksanakan projek berskala besar. Perkongsian ini mengukuhkan kedudukan pasaran kami dan meningkatkan penawaran perkhidmatan kami, terutamanya dalam bidang pertumbuhan tinggi seperti pusat data dan bangunan perindustrian.”

Tambahan pula, MOU ini dijangka meningkatkan keupayaan BKCB untuk menyertai tender bagi projek yang lebih besar dan lebih kompleks, meletakkan Syarikat sebagai pemain utama dalam sektor pembinaan dan kejuruteraan Malaysia. Walaupun MOU itu tidak akan memberi kesan serta-merta kepada modal saham terbitan Syarikat, ia dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan masa depan BKCB apabila kerjasama itu menjadi kenyataan kepada kejayaan projek.

MOU ini datang pada masa yang genting kerana Bintai Kinden meneruskan usahanya untuk keluar dari status Nota Amalan 17 (PN17),  pada Mac 2023 disebabkan oleh cabaran kewangan. Syarikat sedang giat meneruskan rancangan penyusunan semulanya untuk menangani keadaan kewangannya, dan kerjasama strategik seperti dengan HPIG adalah sebahagian daripada usaha berterusannya untuk meningkatkan prestasi operasi dan meningkatkan penjanaan hasil. Bintai Kinden kekal komited untuk melaksanakan langkah-langkah yang akan mengukuhkan kedudukan kewangannya, dan perkongsian ini dijangka menyumbang secara positif ke arah pemulihan dan pertumbuhan jangka panjang Syarikat.

Pada pukul 5 petang hari ini harga saham BKCB ditutup pada RM0.095, mewakili modal pasaran sebanyak RM115.9 juta.

Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment