Update

MCLEAN TECHNOLOGIES UMUM CADANGAN STRATEGIK KORPORAT UNTUK MEMACU PERTUMBUHAN DAN PENGEMBANGAN MASA DEPAN

MHAB1990
Publish date: Tue, 08 Oct 2024, 08:00 PM

MCLEAN TECHNOLOGIES UMUM CADANGAN STRATEGIK KORPORAT UNTUK MEMACU PERTUMBUHAN DAN PENGEMBANGAN MASA DEPAN

Cadangan Pengambilalihan dan Kepelbagaian, Penempatan Persendirian dan Pengurangan Modal untuk Mengukuhkan Syarikat

MALAYSIA, 8 OKTOBER 2024 MClean Technologies Berhad ("MClean" atau "Syarikat") penyedia penyelesaian pembersihan dan rawatan permukaan yang mantap, hari ini mengumumkan satu siri cadangan strategik korporat yang bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan kewangan Syarikat, mempelbagaikan hasilnya aliran dan memacu pertumbuhan. Cadangan tersebut termasuk penempatan persendirian sebanyak 25.0%, pemerolehan perniagaan suntikan acuan plastik (“Cadangan Pengambilalihan”) dan cadangan pemelbagaian ke dalam perniagaan suntikan acuan plastik (“Cadangan Kepelbagaian”), bersama-sama dengan cadangan pengurangan modal saham.


Mendahului inisiatif ini ialah Cadangan Pengambilalihan perniagaan suntikan acuan plastik oleh MClean daripada We Total Engineering Sdn. Bhd. ("We Total"), diperoleh pada Nilai Buku Bersih (“NBV”) sebanyak RM6.04 juta. Cadangan Pengambilalihan dan Cadangan Kepelbagaian mewakili langkah strategik Kumpulan MClean untuk meningkatkan aliran pendapatannya, mempelbagaikan penawaran perkhidmatannya sambil mendapat akses kepada pangkalan pelanggan We Total yang mantap dalam industri utama seperti elektrik dan elektronik (“E&E”), automotif , minyak dan gas, dan peranti perubatan. Permintaan yang semakin meningkat untuk komponen plastik ringan dan berprestasi tinggi dalam industri ini menawarkan peluang pertumbuhan yang bermakna untuk perniagaan baharu. Penggabungan perniagaan suntikan plastik bukan sahaja akan meluaskan rangkaian produk dan perkhidmatan Kumpulan MClean tetapi akan mengukuhkan lagi kedudukan kompetitif Kumpulan MClean dalam sektor pertumbuhan tinggi.


Cadangan Pengambilalihan itu dijangka mewujudkan sinergi dengan rawatan permukaan sedia ada Kumpulan MClean untuk produk E&E dan pembersihan ketepatan untuk perniagaan pemacu cakera keras. Penggabungan ini akan membolehkan Kumpulan MClean menawarkan rangkaian perkhidmatan yang lebih komprehensif, terutamanya dalam kejuruteraan berketepatan tinggi, meningkatkan peluang jualan silang dan kecekapan operasi. Sinergi ini juga berkemungkinan meningkatkan penciptaan nilai Kumpulan MClean kepada pelanggan dalam industri E&E dan automotif.


Berdasarkan perkara di atas, Kumpulan MClean berpeluang mendapat manfaat daripada mempertingkatkan aset asas dan pendapatannya melalui penerokaan ke dalam perniagaan acuan suntikan plastik pada masa hadapan. Cadangan Pengambilalihan dan Cadangan Kepelbagaian dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan masa hadapan Kumpulan MClean.


Dr. Terence Tea Yeok Kian, the Executive Chairman and Managing Director of Accrelist​

 

Datuk Dr. Terence Tea Yeok Kian, Pengerusi Eksekutif dan Pengarah Eksekutif MClean mengulas, “Kami teruja untuk mengumumkan cadangan strategik korporat ini, yang menandakan detik penting untuk MClean. Pemerolehan perniagaan  suntikan acuan plastik di NBV memberikan nilai yang hebat untuk Kumpulan MClean dan memberi kami peluang yang sangat baik untuk mengembangkan penawaran produk dan perkhidmatan kami serta mempelbagaikan aliran pendapatan kami. Penyelesaian pengambilalihan ini mewakili peluang yang sangat menggalakkan, meletakkannya sebagai pelaburan strategik yang kukuh yang akan memacu pertumbuhan masa depan kami. Penempatan persendirian dan pengurangan modal saham akan mengukuhkan lagi kedudukan kewangan kami, membolehkan kami menumpukan pada keuntungan jangka panjang dan pertumbuhan yang mampan. Kami yakin bahawa inisiatif ini akan mewujudkan nilai yang signifikan untuk para pemegang saham kami.”


Sebagai sebahagian daripada cadangan amalan korporat, MClean merancang untuk menerbitkan sehingga 49.3 juta saham baharu melalui penempatan persendirian kepada bakal pelabur, mewakili 25.0% daripada modal saham terbitannya. Untuk memudahkan potensi sokongan daripada pemegang saham utamanya, Accrelist Crowdfunding Pte. Ltd., Syarikat juga sedang mendapatkan kelulusan pemegang saham untuk memperuntukkan sehingga 25 juta saham penempatan ini kepadanya. Penempatan persendirian itu dijangka mengumpul sehingga RM12.3 juta, yang akan digunakan terutamanya untuk membiayai pemerolehan dan menyokong keperluan modal kerja Syarikat untuk perniagaan suntikan acuan plastik.


Akhir sekali, Syarikat juga telah mencadangkan pengurangan modal saham sebanyak RM35.0 juta, yang akan membolehkan Syarikat dan Kumpulan merasionalkan kedudukan kewangan mereka dengan menghapuskan kerugian terkumpul dan mencerminkan nilai aset asas dan kedudukan kewangan Syarikat dengan sewajarnya. dan Kumpulan.


Sehingga pukul 5 petang 8 Oktober 2024, harga saham MClean telah ditutup pada RM0.275 mewakili modal pasaran sebanyak RM54.2 juta.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment