Update

SSF REKOD HASIL RM32 JUTA PADA SUKU PERTAMA 2025

MHAB1990
Publish date: Fri, 20 Sep 2024, 03:45 PM

SSF REKOD HASIL RM32 JUTA PADA SUKU PERTAMA 2025

Pengembangan Strategik dan Perbelanjaan Pengguna yang Mantap Mengukuhkan Pertumbuhan Kumpulan di Masa Depan

KUALA LUMPUR, 20 SEPTEMBER 2024 SSF Home Group Berhad (“SSF” atau “Kumpulan”), peruncit perabot, hiasan rumah dan produk kediaman, merekodkan pendapatan RM32 juta untuk suku pertama tahun kewangan 2025 (“S1 TK2025”). Hasil tersebut mencerminkan daya tahan perniagaannya dalam menghadapi permintaan yang lebih lemah akibat iklim ekonomi yang lemah.

Keuntungan Selepas Cukai ("PAT") Kumpulan untuk S1 TK2025 berjumlah RM1.3 juta, turun daripada RM2.7 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya (“S1 TK2024”). Penurunan ini disebabkan oleh persekitaran pasaran yang mencabar, walaupun Kumpulan terus menunjukkan daya tahan operasi. SSF kekal fokus pada mengekalkan margin kasar yang kukuh dan melaksanakan inisiatif strategik yang bertujuan memacu pertumbuhan jangka panjang.

Berbanding dengan suku sebelumnya yang terdekat ("S4 TK2024"), SSF mencatatkan penurunan dalam hasil daripada RM50.6 juta pada S4 TK2024. Penurunan ini didorong terutamanya oleh permintaan pengguna yang lebih lemah berikutan paras tertinggi bermusim pada suku sebelumnya, termasuk tempoh jualan utama seperti Tahun Baru Cina dan Hari Raya Aidilfitri. Sementara itu, PAT mencatatkan penurunan kepada RM1.2 juta daripada RM6.2 juta pada S4 TK2024. Kumpulan terus memberi tumpuan kepada inisiatif strategiknya dan mengembangkan kehadiran runcitnya untuk memacu pertumbuhan masa depan.


Cawangan baharu SSF di Danga Utama, Johor Bahru


SSF menambah satu lagi pencapaian penting kepada strategi pengembangannya dengan pembukaan cawangan baharunya di Danga Utama, Johor Bahru pada Ogos 2024. Penambahan ini menjadikan jumlah keseluruhan cawangan Kumpulan kepada 43 di seluruh negara. Disokong oleh landskap runcit yang bertambah baik, kuasa beli pengguna yang semakin meningkat, dan arah aliran pasaran yang menggalakkan, Kumpulan berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan pertumbuhan yang dijangka dalam perdagangan runcit Malaysia.

Encik Lok Kok Khong, Pengarah Eksekutif SSF Home Group Berhad mengulas, "Kami sedang mengharungi tempoh permintaan pengguna yang lebih lemah sambil terus membina strategi pertumbuhan kami. Pendapatan kami sebanyak RM32 juta pada S1 mencerminkan keupayaan kami untuk menyesuaikan diri dengan keadaan pasaran yang berubah, dan dengan pengembangan kehadiran runcit kami, kami berada pada kedudukan yang baik untuk masa hadapan Sambil kami terus meningkatkan penglibatan pelanggan dan menyesuaikan diri dengan dinamik pasaran, kami yakin dengan keupayaan kami untuk memanfaatkan kuasa perbelanjaan pengguna yang semakin meningkat. disokong oleh fleksibiliti pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (“KWSP”) Akaun 3 dan prospek positif bagi perdagangan runcit Malaysia."

Beliau menambah, “Bergerak ke hadapan, tumpuan kami kekal untuk melaksanakan pelan strategik kami dengan berkesan, termasuk pembukaan lebih banyak cawangan dan meningkatkan kecekapan operasi. Persekitaran runcit yang bertambah baik dan permintaan pengguna yang berdaya tahan akan menjadi pemacu utama untuk pertumbuhan berterusan kami."

Tinjauan untuk perbelanjaan pengguna di Malaysia kekal positif, dengan BMI, sebuah syarikat Fitch Solutions, mengunjurkan perbelanjaan isi rumah berkembang sebanyak 5.0% pada 2024 dan 4.8% pada 2025, didorong oleh tekanan inflasi yang berkurangan dan pasaran buruh yang berdaya tahan. SSF bersedia secara strategik untuk mendapat manfaat daripada pertumbuhan ini melalui usaha pengembangan berterusannya dan keupayaan untuk memanfaatkan perbelanjaan pengguna yang disokong oleh pengeluaran daripada Akaun 3 KWSP. Dengan RM6.98 bilion yang dikeluarkan oleh ahli KWSP setakat Jun 2024, SSF menjangkakan fleksibiliti kewangan ini akan menyokong permintaan selanjutnya untuk produk kediamannya.

Related Stocks
Discussions
Be the first to like this. Showing 0 of 0 comments

Post a Comment